Cum a ajuns un business 100% rom창nesc, pornit doar cu o Dacia, la afaceri de 51,5 mil. euro

Publicat de Capital.ro pe 06.12.2012 0 Comentarii

O Dacie, c창teva idei, trei tineri 챤ndr훱zne쌻 din Fitione셳i 셢 mult훱 r훱bdare. A셙 a 챤nceput una dintre cele mai cunoscute afaceri din curieratul autohton: FAN Courier, 100% rom창nesc


짬Un business de familie pe care vrem s훱-l l훱s훱m mo셳enire copiilor쨩, spuneau cei trei antreprenori, Adrian Mihai, Neculai Mihai 셢 Felix P훱tr훱셛anu, la scurt timp dup훱 valul de achizi쌻i care a schimbat lumea curierilor 챤n 2008, c창nd branduri rom창ne셳i au trecut sub umbrela unor gigan쌻 interna쌻onali. Ei nu 셢-au dorit s훱 v창nd훱, ci s훱 consolideze. Deveniser훱 deja, de ceva vreme, lideri 챤ntre curierii locali 셢 spuneau o poveste care nu ajunsese la final. Au pornit de la zero acum 14 ani 셢 au ajuns la afaceri de 51,5 milioane de euro. Un business 100% rom창nesc, 챤ntr-o pia쎝 local훱, evaluat훱 ast훱zi la peste 200 milioane de euro. 얪rivind retrospectiv, credem c훱 am lansat FAN Courier 챤ntr-un moment 챤n care acest domeniu avea nevoie de competi쌻e. 횓n 1998, nu se putea vorbi cu adev훱rat despre o pia쎝꺜 concuren쌻al훱. Exista Cargus, care 챤ncepuse 챤nc훱 din 1991, Pegasus - care 챤n acel moment 쌻ntea doar curieratul din Bucure셳i - mai혻 exista Prioripost, departamentul de curierat rapid al Po셳ei Rom창ne, face o scurt훱 trecere 챤n revist훱 Adrian Mihai. Gigan쌻i pie쌷i mondiale - DHL, FedEx, UPS 셢 TNT - existau la nivel de reprezentan쌷, 챤ns훱 curieratul domestic nu se g훱sea 챤n sfera lor de interes. Bine챤n쌷les, o pia쎝 neconcuren쌻al훱 챤nseamn훱 deopotriv훱 avantaj 셢 dezavantaj. Avantajul consta 챤n nevoia pie쌷i, pe care cei de la FAN au identificat-o 셢 care a fost confirmat훱 ulterior. Dezavantajul venea din lipsa de informa쌻e. 횓n acel moment, era aproape necunoscut훱 ideea de curierat rapid destinat pie쌷i domestice, motiv pentru care o bun훱 perioad훱 de timp cei trei antreprenori au fost nevoi쌻 s훱 explice c훱 FAN nu este o extensie a Po셳ei Rom창ne 셢 c훱 nu se ocup훱 cu distribu쌻a de ziare. 얞elix P훱tr훱셛anu era singurul cu experien쎝 챤n domeniul curieratului, a셙 c훱 짯ne-am folosit din plin de know-how-ul lui. Am f훱cut ceea ce ast훱zi se nume셳e prospectarea pie쌷i. Iar din perspectiva infrastructurii 셢 a politicii de v창nz훱ri, a fost o adev훱rat훱 챤ncercare, mai spune Adrian Mihai. Aveau atunci o Dacie pe care au folosit-o 엙창n훱 la epuizare:혻 얷m trimis sute sau chiar mii de faxuri, target창nd clien쌻.


Anii au trecut, 셢 FAN a ajuns una dintre cele mai curtate companii 챤n r창ndul marilor investitori. Chiar oficialii TNT au declarat, 챤n momentul 2008, c훱, 챤n cazul 챤n care ar fi decis s훱 cumpere o companie rom창neasc훱, FAN ar fi putut fi 엗 poten쌻al훱 achizi쌻e.



Investi쌻i continue


횓ns훱 cei trei nu-힊i doreau un exit 힊i au continuat s훱 investeasc훱. 얪ia쌳 de curierat nu a ajuns 챤nc훱 la maturitate. Este o pia쎝 care cre셳e odat훱 cu economia, f훱r훱 a avea 챤ns훱 dinamica acesteia. Investi쌻a Austrian Post, prin achizi쌻a PostMaster, 셢 investi쌻a lui Abris Capital, prin achizi쌻a Cargus, ori pozi쌻a de lider a pie쌷i, consolidat훱 de FAN Courier, indic훱 faptul c훱 vorbim despre un segment dominat de 짯businessul antreprenorial, spune 셢 Felix P훱짯tr훱셛anu. Evident, am ie셢 din realitate dac훱 nu am 쌻ne cont 셢 de puterea multina쌻onalelor.


De pe aceast훱 pia쎝 lipse셳e 챤nc훱 짯FedEx care, dac훱 va alege s훱 investeasc훱 챤n Rom창nia, va merge cel mai probabil pe modelul achizi쌻ei unei companii care are deja pia쎝, nu printr-un greenfield. 얮ot acest puzzle arat훱 clar c훱 pia쌳 de curierat nu poate merge dec창t spre o pia쎝 mixt훱, 챤n care fiecare juc훱tor 챤셢 va g훱si propria sa direc쌻e 셢 챤셢 va adapta oferta la nevoile clien쌻lor s훱i, mai spune P훱tr훱셛anu.



Lec쌻i de criz훱


Prin criz훱 au trecut 챤nv훱쎜줻d ni셳e lec쌻i: cei trei antreprenori au 챤nghe쌳t salariile 챤n 2009 셢 au redus num훱rul angaja쌻lor cu 10%. Dar nu au 챤ntrerupt programele de training, continu창nd s훱 investeasc훱 300.000 euro anual. 횓n tot acest timp, businessul a 챤nregistrat o cre셳ere de circa 10% 챤n fiecare an. Un rol important l-a avut 셢 partea de online, comer썈l electronic gener창nd peste 10% din cifra de afaceri. 얨nline-ul a fost unul dintre principalele motoare, 챤ns훱 o bun훱 parte din majorare a fost generat훱 de accentul pe care l-am pus pe servicii noi sau extinderea la nivel na쌻onal a unor proiecte-pilot, mai spune Mihai.


Acum, FAN Courier a ajuns la 60.000 de expedi쌻i pe zi, de la doar c창teva, cum expedia la 챤nceputul businessului. Una dintre cele mai mari investi쌻i, finalizat훱 chiar 챤n ani de criz훱 economic훱 - 15 milioane de euro - a fost 챤n noul sediu, ridicat pe 쁮seaua de Centur훱.


Luate separat, terenul de 30.000 metri p훱tra쌻 a costat 2,5 milioane de euro, banda de sortare 3,7 milioane de euro, iar construc쌻a cl훱dirii, 8,8 milioane de euro. Practic, prin aceast훱 investi쌻e FAN a trecut de la 9.000 de colete sortate 챤ntr-o or훱 la 17.000.혻혻 Una peste alta, Adrian Mihai, Neculai Mihai 셢 Felix P훱tr훱셛anu sunt convin셢 c훱 acest business va continua s훱 creasc훱, de셢 acum,혻 챤ntr-un context economic 엍mprevizibil, este greu s훱 avanseze cifre: 엁stim훱m, totu셢, c훱 afacerile vor cre셳e cu 10%, dac훱 lu훱m 챤n calcul moneda na쌻onal훱. Asta pentru c훱, 챤n cazul euro, se feresc s훱 puncteze cu cifre. 얝ste prematur s훱 avans훱m un procentaj 챤n cazul aprecierii sau al deprecierii leului 챤n raport cu moneda euro. Ca 셢 챤n anii preceden쌻, vom혻 folosi dou훱 scenarii 챤n ceea ce prive셳e evolu쌻a cursului: unul optimist, iar altul pesimist. 쁦 vom continua investi쌻ile 챤n IT, 챤n mentenan쎝, 챤n cre셳erea parcului auto 셢 챤n training, detaliaz훱 Adrian Mihai. Evident, toate ac쌻unile lor se vor modela conform evolu쌻ei pie쌷i.


Un lucru este aproape cert: FAN Courier va r훱m창ne un business antreprenorial rom창nesc. De-a lungul timpului, cei trei rom창ni au demonstrat c훱 posed훱 cea mai important훱 calitate혻 a unui antreprenor: cred 챤n afacerea lor.혻 힇i au rezistat tuturor ofertelor de v창nzare, oferte care n-au fost 힊i nu sunt deloc pu큇ine.P창n훱 챤n 2008, pia쌳 local훱 de curierat a avut o evolu쌻e spectaculoas훱, fiind 챤nregistrate anual cre셳eri de 30%-40%; criza a mai domolit aceast훱 cre셳ereC창teva repere횓nceput. FAN Courier a fost 챤nfiin쌳t훱 챤n 1997 de c훱tre Felix P훱tr훱셛anu, ideea venind din partea unui prieten, Neculai Mihai, care de쌻nea, 챤mpreun훱 cu fratele s훱u Adrian, o firm훱 prin care se colecta fier vechi. Pe atunci, P훱tr훱셛anu tocmai plecase de la Cargus, unde avusese un rol 챤n conducere;Primul colet. Trecuse o lun훱 de la deschiderea firmei 셢 nimeni nu apelase, 챤nc훱, la FAN Courier; 16 ianuarie 1998 este ziua 챤n care au primit cea din창i comand훱, prin telefon, de la o firm훱 care comercializa material dentar; 챤n semn de respect, factura a fost 챤nr훱mat훱 셢 ag훱쌳t훱 pe peretele unuia dintre birouri;Clien쌻. Portofoliul de clien쌻 este foarte variat, lucr창nd cu o mul쌻me de companii, de la b훱nci, auto 셢 imobiliare, p창n훱 la IT, industria alimentar훱 셢 industria u셭ar훱;혻 FAN a ajuns ast훱zi la peste 60.000 de expedi쌻i pe zi, o cre셳ere spectaculoas훱 fa쎝 de 3, c창te livrau 챤n primul an, cu Daciile proprii ale ac쌻onarilor.



Credite recomandate
1 / 1

Ai deja cont pe VreauCredit.ro ?

Nume
E-mail
Parola
Captcha
  • protectie anti-spam
Mesaj

Comentariul tau va fi publicat numai dupa aprobarea acestuia de catre moderatorii VreauCredit.ro.
Nu vor fi publicate comentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la incalcarea legii, la
violenta sau la ura, precum si acuzatii fara acoperire. Multumim pentru intelegere.

Informatii banci

Sucursale, bancomate, sediul central, program de lucru, contact:

Toate bancile

Glosar financiar

Afla semnificatia celor mai importanti termeni financiar-bancari:

Toti termenii

Servicii conexe

Alte produse si servicii similare, oferite de reteaua noastra: